Cenzura lui Orban Viktor controlează la sânge presa maghiară din România!

Cenzura lui Orban Viktor controlează la sânge presa maghiară din România!

0 7
În România, majoritatea covârşitoare a publicaţiilor de limbă maghiară nu sunt rentabile. Motivele sunt cunoscute: numărul limitat al cititorilor de limbă maghiară, precum şi accesul din ce în ce mai facil la publicaţiile online din Ungaria, care sunt gratuite. Dar si existenta unei puzderii de posturi radio/tv.locale!
În aceste condiţii, cvasitotalitatea presei maghiare este finanţată fie direct de statul român, fie de autorităţile locale, fie de oameni de afaceri apropiaţi ai partidului de guvernământ din Ungaria – Fidesz şi UDMR.
Acesta din urmă a sponzorizat până nu de mult, prin Fundaţia Progress, publicaţiile online maszol.ro (portalul de ştiri cu cea mai mare audienţă în presa maghiară din România) şi Erdélyi Riport.
Referitor la site-ul maszol.ro, au existat recent semnale cum că, directorul Fundaţiei Progress,  practică cenzura în cazul articolelor de opinie care critică politicile guvernului condus de Viktor Orbán, scrie Ervin Székely pentru Rador.
În  30 decembrie 2016, Fundaţia Progress a anunţat redacţia Erdélyi Riport că, din cauza unor constrângeri financiare, suspendă apariţia publicaţiei şi desface contractul de muncă al angajaţilor. Totodată fundaţia nu a mai prelungit contractul cu redactorul rubricii de opinii al redacţiei , Hugó Ágoston şi nici cu alţi trei colaboratori. Luni, 2 ianuarie, directorul fundaţiei, doamna Hajnal Debreczeni Nagy a transmis presei că  au oprit varianta tipărită a publicaţiei şi au trecut la varianta online, cu conditia să crească popularitatea (?!)  publicaţiei Erdélyi Riport.
„Ca şi redactor al rubricii, de o bună vreme simţeam presiunea politică exercitată asupra portalului şi am fost deranjat de faptul că – cel puţin în timpul campaniei – rubrica a fost condusă deasupra capului meu, de către directorul fundaţiei. M-au deranjat şi ameninţările, dar mai mult, m-a deranjat faptul că în ultima vreme ni s-a impus despre ce, sau despre cine să nu scriem, dar ni s-au indicat şi ce subiecte politice trebuie să prelucrăm, şi cum să abordăm acele subiecte“, a explicat atmosfera care domnea în ultima vreme în redacţia portalului maszol.ro jurnalistul Hugó Ágoston,  Jurnalistul Zoltán Sipos a recunoscut la rândul său că a participat „la o discuţie, unde s-a afirmat că în anumite lucruri trebuie cedat, şi atunci totul va fi în ordine, şi se poate înota pe siajul UDMR-ului“.
Jurnalista Mária Gál a denunţat această practică, afirmând, la o emisiune în limba maghiară a Redacţiei Minorităţi aparţinând SRR, că se poate presupune că cenzura este dirijată de la Budapesta. De fapt, surse din redacţia maszol.ro au declarat pentru Rador că decizia de a elimina oamenii incomozi Budapestei şi de a desfiinţa publicaţia de orientare liberală Erdélyi Riport a fost luată la presiunea Fidesz. Scriitorul Péter Demény a publicat un articol pe b
logul său, în care evidenţiază asemănarea dintre suspendarea portalului Erdélyi Riport cu cea a ziarului cu cel mai mare tiraj din Ungaria, Népszabadság.
Tot acesta a iniţiat o petiţie de strângere de semnături pe Facebook împotriva desfiinţării portalului Erdélyi Riport (semnată până acum de 488 de persoane). Portalul Kettős Mérce din Ungaria (Dubla măsură) a tratat acest subiect în articolul intitulat „Fidesz a închis şi în Transilvania un ziar?“, Autorul articolului scrie că dispoziţia privind închiderea ziarului a venit de la Budapesta, iar UDMR – care a fost sprijinită în campania electorală de Fidesz – a executat ordinul. Portalul îl citează pe Zoltán Sipos, care spune că, pe vremea împăcării UDMR cu Fidesz în 2014, lucra la portalul transindex.ro şi avea vreo zece subiecte în pregătire, dintre care 2 sau 3 ar fi fost mai „tari”, dar ştia că nici unul nu va mai trece de conducerea portalului. Proprietarul majoritar al acestui portal a fost pentru mult timp Kelemen Hunor,
Filosoful şi publicistul Miklós Gáspár Tamás, originar din Cluj-Napoca dar stabilit de câteva decenii în Ungaria, a criticat această situaţie în publicaţia Heti Világgazdaság. Autorul atrage atenţia asupra eforturilor Fidesz de a închide sau transforma ideologic, cu ajutorul UDMR, ziarele maghiare liberale din România şi conchide că presa românească este mult mai diversificată, tolerantă, capabilă de dialog şi de dispute civilizate.(surse:Adevarul.ro)

NICI UN COMENTARIU

Lasa un comentariu