Inteligent! Scripcaru a lansat Festivalul de Dramaturgie de pe… acoperiș.

Inteligent! Scripcaru a lansat Festivalul de Dramaturgie de pe… acoperiș.

1 23

O idee excelentă rămâne o idee excelentă. Știu că este un truism ceea ce am spus, știu că personal sunt un critic acerb al primarului Brașovului, George Scripcaru, dar la fel de bine trebuie să recunosc că acesta din urmă a avut– el sau poate echipa sa de consilieri, oricum contează prea puțin – o inițiativă de P.R. excelentă.

Astfel, dacă în urmă cu câteva săptămâni, conducerea Teatrului Sică Alexandrescu” a ales să modifice titlul piesei „Scripcarul pe acoperiş”, ce urmează a fi prezentată în finalul Festivalului de Dramaturgie Contemporană, în „Violonistul pe acoperiş” reușind printr-un inutil gest de slugărnicie o gafă sesizată de mass-media locală, preluată imediat și de presa naţională şi firesc criticată public, ieri, primarul municipiului Braşov, George Scripcaru, a întors jocul în favoarea sa.  
El a transformat povestea culturnicilor de partid în avantaj anunţând Festivalul de Dramaturgie Contemporană… de pe acoperişul clădirii Teatrului. 

Amintim că…
Excesul de zel – care în opinia noastră acoperă mediocritatea – al conducerii Teatrului Dramatic din Brașov nu a mai fost egalat decât în perioada comunismului când, pe la mijlocul anilor optzeci ai secolului trecut conducerea TVR a anulat un film –Tatăl risipitor (1974) – ce urma să apară în vastul șir de programe TV ce abia atingea două ore pentru că în ziua aceea se întorcea Ceaușescu din nu mai știu care țară din Orientul Mijlociu.

Explicație pentru generația de trotinozauri de la 18 la 81 de ani.
,,El lider maximo” Ceaușescu era considerat Tătucul națiunii ( precum Stalin în anii 50). Ei bine, tătucul, tatăl poporului nu putea fi…risipitor. Contrazice ideologia weberian-marxisto-progresistă.
Scripcaru însă s-a dovedit mai inteligent decât slugoii culturnici și a declarat că „Am venit să demontez această interpretare care, cred eu, nu-şi are rostul. O tratez ca pe o simplă referire şi atât. Primăria Braşov a cofinanţat, şi în acest an  festivalul, iar biletele sunt la un preţ mai mic tocmai datorită susţinerii noastre şi vă invit la festival, inclusiv la această piesă. Sper să fie pe placul iubitorilor de teatru şi sper ca sălile să fie pline în fiecare seară”.
Mai mult  primarul George Scripcaru a promis că va veni şi el la spectacolul de teatru. Probabil pentru prima dată în viață.

Tâmpenie epocală… „din gingăşie”
Viorica Geantă Chelbea, manager interimar al Teatrului Sică Alexandrescu” şi-a asumat gafa şi a precizat că a făcut-o din… gingăşie. „Trebuie să îmi asum, acel «mal entendu» cu renumitul text în limba engleză, îmi aparţine într-un fel sau altul. Gândul meu a fost, dacă gingăşia unui om, morală, gingăşia mea a fost să menajez cât se poate  (…) Lucrurile bune pot avea uneori şi o finalitate tristă, depinde din ce unghi priveşti. Vă spun doar atât, gândurile au fost cele mai bune şi domnule primar, vă mărturisesc că vă mulţumesc că vă cheamă Scripcaru şi acest spectacol se cheamă «Scripcarul pe acoperiş» şi vă mai mulţumesc pentru extraordinarul gând de a face această conferinţă, să ne asumăm.
În teatru se zice aşa: dacă dintr-o întâmplare ai făcut o gafă, aş putea da exemple, dar nu-mi permit, legalizeaz-o!”, a declarat managerul teatrului, Viorica Chelbea Geantă.
În cele din urmă, monstruozitatea ,,limbistică” a avut şi efecte pozitive, pentru că au fost mulţi braşoveni care au întrebat de piesa „Scripcarul pe acoperiş”, adusă de Teatrul Evreiesc, din Bucureşti, după cum a precizat şi Cristian Ioan, directorul festivalului.

Sunt scoase la vânzare și bilete
Festivalul de Dramaturgie Contemporană va avea loc în perioada 17-23 noiembrie.
Vor  participa şapte teatre din România şi Republica Moldova, dintre care 4 din Bucureşti, unul din Chişinău, unul din Oradea şi Teatrul Sică Alexandrescu din Braşov, care va prezenta un spectacol în premieră, dar nu va participa în concurs.
Toate spectacolele sunt de înaltă ţinută şi nu trebuie să le rataţi, spun organizatorii. Totuşi, dacă în alţi ani festivalul era unul internaţional, anul acesta este doar cu participare internaţională, pentru că doar Teatrul din Republica Moldova este invitat din afara graniţelor ţării.
Motivaţia principală a organizatorilor a fost faptul că timpul pentru organizarea acestui eveniment a fost foarte scurt, de mai puţin de trei luni.  
Biletele au fost puse în vânzare de vineri, 18 octombrie, şi vor putea fi cumpărate de pe site-ul www.mystage.ro sau de la casieria Teatrului Sică Alexandrescu Braşov. Costul lor este cuprins între 45 şi 65 de lei, în funcţie de spectacol.

10.000 de lei suma maximă pentru premii
Ca şi în alţi ani vor fi acordate premii pentru cel mai bun actor, cea mai bună actriţă, cel mai bun regizor, pentru scenografie, dar şi premiul juriului.
Marele Trofeu, pentru cel mai bun spectacol are, în acest an, o valoare de 10.000 de lei.
Municipalitatea braşoveană sprijină evenimentul cu 400.000 de lei.

Programul:
– Duminică, 17 noiembrie: Portugalia – Teatrul „Sică Alexandrescu”, Braşov: 50 de lei.
– Luni, 18 noiembrie: La grande magia – Teatrul „Bulandra”, Bucureşti: 60 de lei.
– Marţi, 19 noiembrie: Orchestra Titanic – Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”, Bucureşti: 65 de lei,
– Miercuri, 20 noiembrie:  Zbor deasupra unui cuib de cuci – Teatrul „Metropolis”, Bucureşti: 65 de lei.
– Joi, 21 noiembrie: Dosarele Siberiei – Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Chişinău: 40 de lei.
– Vineri, 22 noiembrie: Occident Express – Teatrul Szigligeti, Oradea: 50 de lei
– Sâmbătă, 23 noiembrie: „Scripcarul pe acoperiş” – Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti: 65 de lei.

P.S.
,,Scripcarul pe acoperiş” este unul dintre cele mai longevive musicaluri din istoria Broadwayului, un spectacol văzut şi iubit de milioane de oameni. A devenit apoi un film, şi el de succes.

Din 1964 încoace, „Scripcarul pe acoperiş”, reprezintă povestea plină de umor a unei familii evreieşti din satul Anatevka, Ucraina, aşa cum s-a petrecut ea în imaginaţia scriitorului Scholom Aleichem. Autorul textului, adaptat pentru scenă de Joseph Stein, reuşeşte performanţa de a nu plictisi deși îi foarte lung. Bogat în întâmplări cu cel puţin două tăişuri, mizând pe personaje verosimile şi variate, dar şi pe etern inepuizabilele teme ale modernităţii.  Textul vioi pe care l-au adaptat multe teatre americane şi englezeşti în ultimele decenii ,,prinde” acum și la noi.

Iulian Rinder

COMENTARII

  1. 1.Articolul e fain! Felicitari!
    2.Scripcaru (primarul!) va ramane ,probabil, cel mai bun gospodar al urbei de dupa …89!
    3.Titlul, tradus exact, al piesei: „Un scripcar pe acoperis!”
    4.Reactia primarului…la fix!
    5.Festivalul de la Brasov , redevine un moment cultural de referinta!

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.