SOVINISM FARA RUSINE LA TUSNAD,
Fantoma Tzinutului Secuiesc, faza pe localitate!
De circa o saptamana s-a declansat, incepand din Tg. Secuiesc, campania propagandistica pe localitati a fantomei Autonomiei teritoriale secuiesti. La inceput, evident, in judetele Covasna si Harghita!
Cum ne-a amenintzat de la Tusnad fostul pastor Tokes Laszlo, un fel de Ungarie Mica in mijlocul Romaniei,urmata apoi de „coagularea” eforturilor pentru o Regiune autonoma, formata din cele trei judete din Vestul Romaniei. Adica exact pe „conturul”udemerist, deja prezentat la Tv. Pe ” Harta Lor” deja asistam la o reimpartire teritoriala a Romaniei!
In ce consta aceasta „FAZA” pe localitate? Grupuri de ciclisti se deplaseaza in fiecare zi pe biciclete, dintr-o localitate in alta, iar „propagandistii” iredentisti… cu microbuze, cu lozinci antiromanesti si tot tacamul, organizeaza mitinguri antiromanesti! Acolo isi prezinta, in intalniri cu locuitorii, „programul” de autonomie etnica si independentza terioriala; sau cum s-o numi acum. Si cu tablouri ale raspopitului Tokes Laszlo, proptit de prostia basista ca vicepresedinte al P.E.! Individul acesta iresponsabil, care si-a permis la Tusnad, declaratii de un sovinism fara precedent (sub protectia directa a premierului maghiar, aflat la fatza locului!) „ordona” Romaniei sa ceara scuze maghiarilor pentru „suferintele” din perioada de la Trianon incoace, inclusiv pentru perioada comunista.
Vom reproduce in continuare o suita de DECLARATII PUBLICE ale unor oficialitati, ori citate iredentiste, majoritatea Extrase din presa maghiara (dar si internationala!), despre incredibilul comportament iredentist al liderilor maghiarimii, impotriva populatiei majoritare din Transilvania, despre permanenta ofensiva sovina si antiromaneasca, promovata inca inainte de la Revolutia de la1848.
AZI in Transilvania fostul pastor Tokes arunca prosteste, gaz peste un foc pe care il credeam stins. Sa nu uitam ca atunci, in primul rand „eroul” revolutiei lor, Kossuth, (Nota Bene: cu cateva statui si busturi ridicate in Transilvania dupa 1990!), afirma revansard Programul lui politic: „Fara maghiarizarea croatilor, a romanilor si a sasilor, noi, maghiarii, suntem pierdutiâ€(Kossuth, catre maghiari, la 1848).
Vom incepe aceasta scurta retrospectiva cu scurte citate din volumul jubiliar al societatii „Emkeâ€, editat de un fel de ONG iredentist, care reaminteste, cu subiect si predicat despre uriasa politica de maghiarizare a celorlalte neamuri traitoare in „Ungaria Mare”. Citam, fara alte comentarii, din programul de activitate a societatii EMKE de-acum peste 110 ani: „Am dat multa atentie azilurilor de copii, tinand seama intre altele de necesitatea ca cetateanul incepand cu invatatul vorbirii pana la terminarea scolii, dar si mai tarziu, printr-o pastorire potrivita, sa fie inconjurat cu institutiuni care cultiva ideea de stat ungar si limba maghiara.â€(…) „Aici la Barghis, unde fata de 800 de valahi abia sunt 200 de unguri, copiii valahi din azil vorbesc azi ungureste mai corect decat ungurii†(din Anuarul Emke pe 1892-93). „Este adevarat ca societatea „Emke†este fanatica, este sigur ca ea este si sovinista. Dar ce naiba am face azi daca Ardealul nu ar fi fost fanatic si sovinist? Si cu ce perspectiva de viitor ne-am incuraja daca „Emke†nu ar fi fost acolo si daca n-ar fi ceea ce este?!†(Acelasi anuar, p.236).
„In Ungaria copiii orfani slovaci sunt luati din localitatile lor natale, in care se vorbeste limba slovaca, si transferati in localitati unde se vorbeste numai unguresteâ€, (J.Novicow, Les luttes entre sociétés humaines, Paris 1893, citat de Bernard Lazare, L’Antisémitisme, Paris 1934, tomul II, p. 141). De asemenea, in ziarul „Magyarorszag†din 26 mai 1904 gasim recomandarea inspectorului scolar ca la scoala „in timp ce copiii se joaca, sa li se interzica jocul acelor copii care în timp ce copiii se joacă, să linu vorbesc limba maghiara.â€
Cineva poate spune ca in fiecare popor, pot exista si bezmetici, ori dementi, ce pot rosti „nebunii” de asemenea proportii !! Numai ca Societatea „Emkeâ€, promovata fara jena in ultimul deceniu de catre ideologii udemeristi, a editat in secolul trecut si o carticica utilizata de oficialitati, cu titlul incredibil,”Cum sa ne maghiarizam numele”.
A existat si o Societate Centrala de Maghiarizare a Numelor, reclamata de legislatia vremii, care obliga orice functionar public sa-si maghiarizeze numele, gest considerat ca prim pas pe calea loialitatii si a maghiarizarii.
Paralel cu maghiarizarea persoanelor, a mai fost initiata o actiune de maghiarizare a localitatilor, prin colonizarea unor maghiari adusi din zonele in care maghiarii erau majoritari. In felul acesta se urmarea modificarea hotarelor etnice, demografice. Se poate vorbi de un turbat revizionism ungar chiar inainte de Trianon, prin care s-a urmarit modificarea artificiala si abuziva a hartii demografice, pentru a se micsora procentul romanesc net majoritar. Citez din acelasi volum aniversar al societatii „Emkeâ€, fanatica si sovinista cum singura se proclama: „Odata cu infiintarea societatii „Emke†s-a pornit un curent pentru colonizari. La 12 mai 1886 s-a infiintat „Sectia colonizarii secuilor†a societatii „Emkeâ€, sub presedintia contelui Banffy Bela si a deputatului Horvath Gyula. Statul, in aceasta privinta a si stabilit principiul colonizarii, desemnand ca teren al actiunei mijlocul Ardealului, Campia, partile marginase Secuimei si imprejurimile de-a lungul riurilor spre tara mama. Statul a realizat colonizari in 21 de locuri, lucru pe care il consemnam cu satisfactie. Opt colonizari au avut loc in Ardeal, iar 13 in Caras-Severin in Banat. In judetul Cojocna colonizarea din Sarmasul Mare (1894), din Cara (1903), de asemenea colonizarile din judetul Turda (Ludos, Drighin, anul 1903) precum si cea din Vita (judetul Solnoc-Dobaca) au intarit Campia Ardealului. (…) „Ereklye Muzeum†a facut mult pentru actiunea lui „Emke†de a coloniza comunele Terihas, Nimigea si Baia Mare. Am desemnat guvernului ca locuri potrivite pentru colonizare comunele Feldioara, Armeni, Pischi si Pociovalisteâ€. (p. 390).
Cum se vede, laitmotivul promovat furibund de Societatea iredentista „Emke”: „Ungaria va deveni maghiara ,sau nu va mai fi delocâ€, evidentiaza, ca o fixatie si dupa atatea zeci de generatii, ce vrea din nou, dar sub un alt limbaj, Societatea UDMR. Din nou o minoritate, care, in anumite zone, isi propunea sa deznationalizeze majoritatea!
Cum ? „Ori noi vom fi nimiciti, ori nationalitatile trebuie sa se contopeasca cu noi: tertium non datur†( F.Kostenszky in „Nemzeti Politikaâ€, p.25). Comentand acest „silogismâ€, consideram ca avem a face cu o idee de-a dreptul patologica…. Altfel cum sa-ti explici alta aberatie: „Avem convingerea ca problema nationalitatilor nu poate avea decat o singura solutie satisfacatoare: maghiarizarea completa a nationalitatilor†(„Pesti Naploâ€, nr.209 din 1888).
Sunt insa si destule personalitati ori publicatii ce semnaleaza cu maxima ingrijorare: „Un trist adevar ramane incontestabil: adevarul ca in Ungaria nationalitatile sunt oprimate†(„Magyar Allamâ€, 22 iulie 1891). „Acest popor maghiar, ca si Kossuth si amicii sai politici, n-au incetat nicio clipa sa fie opresorii cei mai salbatici ai nationalitatilor asupra carora si-au intins stapanirea. Existenta acestui regat ungar, care tiranizeaza milioanele de slavi si de romani cu o ferocitate demna de despotismul turc, este o monstruozitate.â€â€žSufragiul universal este un act iremediabil periculos pentru natia maghiara, care s-ar vedea astfel amenintata cu moartea… Cine cere o noua extindere a dreptului electoral, acela sapa astfel mormintul maghiarismului in Transilvania†(„Az Ujsagâ€, 6 aprilie 1917).
Sunt insa adevaruri istorice care nu pot fi eludate de nicio „propaganda” iredentista de stat, iar citatele revelatoare, nu lipsesc. Iata: „Transilvania si Ungaria nu s-au confundat niciodata, ele au format intotdeauna doua entitati / tari diferite†(Szilagyi Sandor, Erdelyorszag tÅ‘rtenete, 1859, p.56). „Maghiarii, care sunt sase milioane la numar (8 milioane dupa recensamintul oficial , dar care este insa absolut inexact), au castigat pentru maghiarism multi germani si evrei, dar si-au corupt in schimb, pana in adancul ei, propria lor natiune†(Albrecht Wirth, reputat etnograf, in Wetlgeschichte der Gegenwart, Berlin, 1904, p. 308).
„Maghiarii, un popor care s-a acoperit singur de o gloriola lucitoare, locuieste in mijlocul unor neamuri de alta rasa pe care intodeauna a pretins si inca pretinde sa le domine si sa le maghiarizeze, si asta intr-o maniera care sfideaza adevarul.In recensaminte, de pilda, domneste stradania de a-i scoate pe maghiari mult mai numerosi decat sunt in realitateâ€,(Julius Jung, RÅ‘mer und Romanen, p. 300).
„Ce sa intelegem din faptul ca, dupa ce vreme de doua sute de ani au tremurat dinaintea pasalelor si ienicerilor turci, maghiarii se intituleaza suverani asupra slavilor si romanilor, in temeiul istoriei lor!†(Albert Lefaivre, Les Magyars pendant la domination ottomane en Hongrie(1526-1722), vol.II, p.429).
Fantasmele sovinismului maghiar a avut insa multe perioade si „personaje” delirante: „Intreaga noastra viata publica parlamentara, precum si legislatia noastra, nu trebuie sa uite nicio clipa ca noi exercitam o putere de atractie asupra concetatenilor nostri de alta limba; aceasta putere de atractie se intemeiaza pe doua principii: pe de o parte simpatia si dragostea, pe de alta – veneratia si stima†(Contele Tisza, in sedinta Camerei maghiare a deputatilor din 30 iunie 1904)?„Noi nu maghiarizam pe nimeni cu forta. Noi suntem adeptii maghiarizarii naturale, spre care ii impinge pe cetateni patriotismul lor – Ungaria ori va fi maghiara, ori nu va fi deloc!†(„Pesti Naploâ€, nr 110 din 1889).
In Transilvania, desi mai putin oprimati decat romanii, totusi personalitati marcante ale sasilor ori ziarele de limba Germana din Transilvania, nu ezita sa spuna ADEVARUL, asa cum a fost: „Maghiarizati-va! Iata cuvintul care rasuna ca din trompeta, revarsandu-se din capitala asupra tarii intregi. Maghiarizati-va! , repeta ca un ecou ragusit orasele provinciei. Maghirizati-va! Iata apelul in care se concentreaza tot patriotismul maghiarilor. In el ei vad perfectiunea deplina.(…) Astazi, in Ungaria, cuvintul maghiarizare este parghia intelectuala a oricarei miscari politice, economice si chiar morale. De vom merge mai departe pe aceasta cale, vom ajunge curand sa fim tratati drept imorali toti cei care nu ne vom maghiarizaâ€, („Siebenburgisch Deutches Tageblattâ€, nr. 5460 din 1891).
„E un gest de bunavointa fata de maghiari sa le amintesti de greaua raspundere cu care s-au incarcat prin abuzurile savarsite secole de-a randulâ€, (M.H.Biedermann, Die Ungarischen Ruthenen, Innsbruck, 1887, t.II, p.IV).
„Puterea actuala a maghiarimii depinde numai – am putea spune exclusiv – de sprijinul coroanei habsburgice. Daca coroana i-ar retrage acest sprijin, puterea maghiara s-ar prabusi, ca o casa facuta din carti de jocâ€. (A Nemesis, Figyelmeztetes a magyar politica intezoinek, 1898, p.18).
Prof. Deak Andrei