Ioan Botezătorul, un antemergător neînduplecat al Fiului Omului

Ioan Botezătorul, un antemergător neînduplecat al Fiului Omului

2 141

Tot ceea ce știm despre Ioan Botezătorul din Noul Testament este ca a prevăzut venirea lui Christos. Chiar botezându-l pe acesta în apa Iordanului l-a recunoscut pe data ca fiind Mesia. Interesant este faptul că apostolii aleși de Iisus nu l-au recunoscut niciodată în timpul vieții ca fiind Fiul lui Dumnezeu, cu excepția lui Petru.
Abia după crucificarea Sa și transsubstanțierea necesară au recunoscut preaplecați că, da, poate învățătorul lor era chiar Dumnezeu, materializat pe această planetă nerecunoscătoare, precum popoarele sale, insensibile la cel mai mare dar al Universului: Viața.
Aici ne referim la transsubstanțierea lui Iisus, exact ca în cazul pâinii și vinului transformate în trupul și sângele Său, ca la metamorfoza supreme a Ființei sale pământești în Spiritul său Divin, după crucificare.
Ce îl separă religios pe Ioan Botezătorul de sfinții apostolici, aleșii lui?
În primul rând viziunea infinit superioară bărbaților umili și prea puțin inteligenți aleși de Iisus să-i fie adepți. Botezătorul boteza în apa Iordanului mult înainte ca adepții care l-au urmat pe Christos să știe adevărul revelat de Mântuitor. Tocmai de aceea Iisus, când s-a dus la Ioan pentru a fi botezat, acesta l-a recunoscut de îndată și i-a spus că el, Botezătorul, ar trebui să fie botezat de Iisus. Pentru că pe lângă faptul că era predicator era și prooroc.
Ca orice prooroc, sau profet în lumea iudaică, el prevestea venirea unui Mesia al poporului lui Israel care să-l elibereze din robia romană, sau din oricare robie, pe vremuri asiriană sau babiloniană. Iar Ioan a recunoscut în prezența divină a lui Iisus pe malul Iordanului exact ceea ce vechii profeți ai iudeilor doar au sperat, dar niciodată nu au trăit vremurile, acelea ale venirii lui Mesia.  

Monogamia, ca armă iudaică împotriva cultului fenician al lui Baal
Numai că Ioan era un prooroc intransigent în ce privește respectarea sfintelor învățăminte ale Torei și Talmudului. Printre care și obligația drept-credincioșilor de a trăi în strictă moralitate maritală, departe de tentațiile poligamiei și a desfrâului adulterin, reverberații ale fostei înclinații a iudeilor de a se închina la Baal, zeul care l-a concurat pe Iahve până după robia evreilor în Babilon și întoarcerea lor la Ierusalim, în vremea lui Cirus cel Mare.
Cult care a rezistat în paralel cu cel al lui Iahve în perioada și pre și post-solomoniană la evrei și care recomanda senzorialitatea prin împreunarea încrucișată a adepților săi, deci evident desfrâul ca încununare a vieții.
După eliminarea din religia iudaică a acestui cult păgân și poligam al fenicienilor, iudeii au ajuns în extrema opusă, în sensul lapidării oricărei femei care doar era bănuită de adulter, chiar în baza unei delațiuni nesusținută de probe a soțului. Aici vedem și pilda lui Iisus și mărinimia sa față de femeia adulteră, prin care Mântuitorul se pronunță împotriva justiției iudaice extreme.

Astfel ajungem la coliziunea doctrinară dintre Ioan Botezătorul și Irod Antipa, care i-a adus în final moartea botezătorului lui Iisus. Din ce se știe din activitatea de predicare în pustiu a Botezătorului se desprinde un element axial, anatemizarea relației adultere a Irodiadei cu Irod Antipa, încontinuu și inebranlabil. De parcă ai avea impresia că Ioan își dorea moartea pentru a martiriza în numele intransigenței iudaice față de depravarea lui Irod și a Irodianei, care sfidau învățămintele sfinte și inflexibile ale credinței iudaice despre familia monogamă.

Capul celui mai mare prooroc antecreștin tăiat din pricina unui dans
Faptul că tăierea capului i s-a tras direct nu de la mâna răzbunătoare a Irodienei, ci de la dansul fiicei sale manipulate malefic, Salomeea, este doar o ironie a istoriei religiei, așa cum am înțeles-o noi. Niciodată suficient.
Probabil că cea mai nefastă zi din viața lui Irod Antipa a fost aceea când a fost nevoit să ordone decapitarea Botezătorului, silit de o promisiune făcută Dănțuitoarei, dacă chiar așa s-au petrecut lucrurile. Irod era un rege vremelnic și lipsit de putere în provincia Iudeea, pus de romani pentru a menține pacea. Iar peste el era procuratorul Pilat, care deținea adevărata putere în această provincie romană, consacrată ca atare după asediul și cucerirea Ierusalimului în 63 î.Ch de către Pompei Magnus.
Pe de altă parte, Irod Antipa nu era un prost, știa că persecutarea sau chiar executarea profeților în istoria iudeilor a fost sinonimă cu dezastrele și pierderea speranței vieții veșnice, pentru a nu mai aminti de revoltele perpetue ale evreilor zeloți. Astfel că, oricât de incomozi au fost asemenea profeți și prooroci, încă din vremea lui David regii evreilor au preferat să-i exileze, niciodată să-i omoare.
În cazul lui Irod, care era zilnic victima anatemei apocaliptice aruncate de Ioan Botezătorul în direcția relației nepotrivite pe care o avea cu Irodiada, soția fratelui său, persecutarea proorocului s-a rezumat la încarcerarea sa, cu condiții speciale de detenție, hrană și alte „facilități”.
Dar, cum a murit Ioan Botezătorul, despre profeții care l-au precedat în istoria iudaică și soarta acestora, despre contactul spiritual pe care l-a avut cu Iisus prin botezarea Sa în apa Iordanului, dar și despre influența martiriului său asupra Mântuitorului, într-un episod viitor.

Libiu Mateescu

COMENTARII

  1. […] Tăierea capului lui Ioan Botezătorul, un eveniment istoric credibil Analizând retroactiv din perspectiva uzanțelor sociale din acele timpuri, tăierea capului Botezătorului la solicitarea Salomeei dănțuitoare ar fi fost evenimentul monden al Ierusalimului timp de săptămâni. Suficient timp ca Iisus și discipolii săi, predicând prin Galileea să afle despre o asemenea grozăvie. În primul rând, Sinhedriul iudaic, ce avea templul lui Solomon sub stăpânire, a fost zguduit de decapitarea unui prooroc botezător al iudeilor. Iar cel puțin doi prelați importanți ai acestui suprem for religios al iudeilor, Iosif de Arimateea și Nicodim, aveau contacte frecvente cu discipolii principali ai lui Iisus și chiar cu El însuși. Deși acesta predica pe tot cuprinsul Galileii în timpul decapitării Botezătorului. Deci evangheliștii aveau suficiente surse publice și relatări ale multor martori, prezenți inclusiv la curtea lui Irod în momentul deciziei decapitării proorocului, din care să se inspire în descrierea tăierii capului lui Ioan Botezătorul. Desigur, există mereu introspecțiunea logică a neînduplecării Botezătorului împotriva lui Irod, de parcă ar fi insistat să martirizeze pe altarul credinței iudaice. Dar este de reamintit că Irod Antipa a refuzat să-l judece și să-l execute pe Christos la solicitarea Sinhedriului, probabil amintindu-și de grava eroare de a fi acceptat rugămintea Dănțuitoarei de a-l ucide pe Ioan Botezătorul. Mai înaintea lui Ioan, un al autointitulat profet, Simon, a generat o revoltă a zeloților evrei în anul 6 î.Ch. la Cezareea, înecată în sânge de romani. Aspect consemnat în istoriile sale de istoricul iudeu Josephus. Martiriul ar fi fost scopul suprem al acelui revoluționar, ca și al lui Ioan Botezătorul, de a-și perpetua convingerile revoluționare. Pentru că ei știau un lucru, și-l știau bine: nu-ți poți propaga învățăturile dacă nu dai exemplul personal al sacrificiului ultim în susținerea acestora. Se pare că și Christos a învățat de la Ioan Botezătorul necesitatea apodictică a sacrificiului suprem, inclusiv sub caznele romane. Și-atunci, în ce măsură considerăm noi că Botezătorul a fost vestitorul lui Mesia, al Fiului lui Dumnezeu, dacă nu ne referim în primul rând la exemplul sacrificiului suprem pentru convingerile sale?Prima parte aici: Ioan Botezătorul, un antemergător neînduplecat al Fiului Omului […]

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.