LIBRIS aduce cartea, noi o rasfoim

LIBRIS aduce cartea, noi o rasfoim

0 447

De la arhetip la anarhetip – Corin Braga


Sef al Catedrei de Literatura Comparata si director al Centrului de Cercetare a Imaginarului din cadrul Facultatii de Litere a Universitatii „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca, Corin Braga este un autor fecund de incursiuni in zona onirica si a imaginarului. Nichita Stanescu si Lucian Blaga devin mai inteligibili, desi li se conserva intacta aura magica a inspiratiei, in interpretarea pe care le-o da analistul Braga.


Cultura Europei este structurata de cateva constante tematice si invarianti, asupra carora autorul se apleaca cu instrumentele comparatistului. Unul dintre acestea este arhetipul: intr-o prima parte a cartii, Braga pune in evidenta principiile care au ghidat mana si mintea cartografilor si cosmografilor, din Antichitate si pana in Evul Mediu. Misterioasele harti magice ale anticilor, mai degraba rodul prejudecatilor si al propriei imaginatii a desenatorilor decat notarea cu acuratete de date geografice reale sau faimoasele harti T-O (Terrarum Orbis) ale lumii medievale, sunt desfasurate in fata cititorului cu rigoare critica, dar si cu delicatete aproape evlavioasa. Relatarile marilor exploratori ai trecutului indepartat sunt invocate pentru a interpreta rasele „monstruoase” pe care le descopera cu uimire si groaza temerarii calatoriilor, stramosii descoperitorilor Lumii Noi. Granita dintre geografie si psihanaliza ce vertebreaza imaginarul vrajit al explorarii de teritorii necunoscute este transgresata apoi catre taramul magiei si astrologiei in teatrul baroc al lui Calderon de la Barca pentru a ajunge la ruptura faustica dintre suflet si spirit in opera lui Thomas Mann.


?


Pictura-din tainele atelierelor – Nadeije Laneyrie-Dagen


Urmand calea deschisa de primul volum de indiscretii artistice Pictura – secrete si dezvaluiri, cititorul este invitat sa-si abandoneze pozitia de spectator pentru a deveni „intimul si confidentul” virtual artistilor din toate vremurile, chiar in timp ce acestia isi desavarsesc operele. Intr-o desfasurare cronologica, vizitatorul este condus in atelierele medievale sa faca ucenicia printre primii experimentatori ai culorilor si formelor pe panza. Corpul uman, cu perspectivele, umbrele si proportiile sale, stabilite de tratatele teoretice si de fantezia creatorilor, dar si statul incert al pictorului, indecis intre ipostaza de simplu executant sau de veritabil autor al conceptiei. Marii comanditari ai epocii medievale si clauzele din contractele cu artistul, dar si afirmarea individualitatii acestuia, incepand cu aplicarea semnaturii pe lucrari si aparitia autoportretului, ca semn ca artistul se percepe si pe sine drept subiect al operei. Vremea geniilor secolului al XVI-lea, nascute din medii exclusiv masculine, dar si exceptia fragila a pictoritelor. Experienta excentricitatii asa cum explodeaza ea in „tabara desfranatilor” lui Caravaggio, dar si portretul artistului cumpatat si al optiunii pentru randuiala in viata. Calatoria in Italia, modelele francez, spaniol si flamand, dar si cazul particular al Olandei calviniste.


O carte la finele careia cititorul va avea mainile patate de vopsele dar isi va fi desfatat ochiul si mintea cu detalii mai putin cunoscute din lumea creatorilor de arta.


Vifor Rotar

COMENTARII

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.