Paleologu, un fanatic al protocolului
In fata unei audiente nemeritat de firave, ministrul Culturii, Cultelor si Patrimoniului, Teodor Paleologu, a tinut vineri, 1 mai, in sala mare a Bibliotecii Judetene, o conferinta pe tema „Republica si laicitate”. Un titlu incitant, chiar mai tentant decat cel dedicat termenului de „pleasca”, pe care ministrul il lansase in urma cu vreo doua luni vorbind despre bafta PD-L de a-l avea in partid pe Traian Basescu. Dupa ce scapase pleasca pe gura, Paleologu s-a simtit nevoi mai apoi s-o conceptualizeze si a conferentiat mai bine de o ora, desi audienta a ramas atunci la fel de nelamurita. Sa fi regretat Paleologu porumbelul slobozit de emotie si a trimis dupa el un soim filosofic, ori domnia sa chiar crede ca ditai partidul democrat trebuie sa se simta baftos ca Traian Basescu i-a picat in cap asemeni unui gainat politic de bun augur?
Conferinta de la Brasov a fost mai limpede si a pus in valoare calitatile de orator si subtil interpret ale ministrului, dar si de demn depozitar a zestrei culturale ale familiei Paleologu. „O familie lesbiana”, cum a spus chiar domnia sa, facand aluzie la obarsia din insula Lesbos, de unde se tragea si poetesa Sapho.
Admirator si excelent cunoscator al culturii si civilizatiei franceze, Paleologu nu s-a dezis nici cand a trebuit sa delimiteze teritoriile dintre biserica si stat. Ministrul culturii a preluat termenul de „laicitate pozitiva” din vocabularul presedintelui Frantei, Nicholas Sarkozy, pe care il considera foarte potrivit pentru a defini raporturile stat/eclezie in epoca moderna. Laicitatea pozitiva sarkozyana ar asigura cel mai bine sansele de manifestare a sentimentului religios in cadrul statului modern.
Cat despre realitatile romanesti, Paleologu este foarte transant cand vorbeste despre raporturile dintre cler si laicitate. Ministrul nu accepta „cezaro-papismul pe banii statului”, taxand in acest fel pretentia unor fruntasi ai bisericii de a-si subordona statul, macar la nivel de protocol. Paleologu, un fanatic al protocolului, a povestit cu umor patania traita cu prilejul vizitei la una din marile manastiri din tara. La masa la care urma sa se aseze ministrul si fruntasii locului se gaseau cinci scaune. Era clara intentia staretului a se posta el insusi in centru si de a-l plasa pe ministru intr-o pozitie inferioara, fie si de-a dreapta. Paleologu a stricat ighemoniconul manastiresc, cerandu-i unui chelner sa retraga unul din tacamurile puse pe masa.
Toader Paleologu a incheiat cu convingerea ca laicitatea – chiar daca presupune neutralizarea bisericii – nu inseamna eliminarea laturii religioase din viata statului ci integrarea si asimilarea ei armonioasa.
Vifor Rotar