Sfintirea casei, in ajunul Bobotezei (5 ianuarie)
Sfintirea casei, in ajunul Bobotezei (5 ianuarie)
In Ajunul Botezului Domnului exista obiceiul ca preotul sa mearga in parohie sa, la enoriasi acasa pentru a sfinti casele stropindu-le cu apa sfintita. Folosirea apei nu este intamplatoare. Apa, ca element fundamental al creatiei, fiindca se foloseste la spalarea si curatirea fizica a trupului uman sau a celorlalte corpuri materiale, este asociata si lucrarii de curatire spirituala, de spalare a urmelor lasate de pacatele si faradelegile oamenilor.
In Ajunul Botezului Domnului exista obiceiul ca preotul sa mearga in parohia sa, la enoriasi acasa pentru a sfinti casele stropindu-le cu apa sfintita.
Apa element primordial
Folosirea apei nu este intamplatoare. Apa, ca element fundamental al creatiei, fiindca se foloseste la spalarea si curatirea fizica a trupului uman sau a celorlalte corpuri materiale, este asociata si lucrarii de curatire spirituala, de spalare a urmelor lasate de pacatele si faradelegile oamenilor.
Apa sfintita de preot poarta in ea puterea curatitoare si sfintitoare a harului dumnezeiesc.
Sfintirea apei – puterea ce se da acesteia de dumnezeire
Cand face sfintirea apei preotul se roaga pentru ca: „apa aceasta sa se sfinteasca cu puterea, cu lucrarea si cu pogorarea Sfantului Duh, pentru ca sa se pogoare peste ea lucrarea cea curatitoare a Treimii celei mai presus de fire”, „pentru ca sa fie tamaduitoare sufletelor si trupurilor si izgonitoare a toata puterea cea potrivnica” si pentru ca prin gustarea si stropirea cu apa sfintita sa ne trimita Dumnezeu binecuvantarea Sa, care spala intinaciunea patimilor”.
Sfintirea caselor – ritual ce se pierde in negura timpurilor
Biserica a stabilit ca sfintirea caselor credinciosilor sã se facã prin doua randuieli de slujba distincte care nu se exclud una pe alta, ci se complecteaza reciproc. Prima randuiala este stropirea caselor cu agheazma mare in Ajunul Bobotezei. La fel de importanta este cea de a doua randuiala si anume slujba sfestaniei sau agheasmei mici care se savarseste la mutarea in casa noua si apoi se repeta in fiecare an sau chiar mai des atunci cand lucrarea raului se face simtita in vreun fel in casa.
Prin sfintirea casei, asezam casa sub obladuirea lui Dumnezeu. Casa nesfintitã ca-si omul nebotezat , sunt vulnerabili lucrarii raului, in casa sfintita sunt ocrotiti in fata tuturor relelor, daca ei insasi nu aduc raul in casa prin savarsirea lui.